شرکت در آزمون آنلاین جامعهشناسی 3 - درس دهم: افق علوم اجتماعی در جهان اسلام | آزمون شماره 2559
1-
گزینههای صحیح و غلط را مشخص کنید:
۱- عقلانیت در جهان اسلام به رغم تعامل با فرهنگ و سنتهای تاریخی محیط خود ارزشها و اعتبار روشنگرانه خود را از متن فرهنگ و کنشهای عاملان میگیرد.
۲- عاملان با استفاده از عقلانیت جهان اسلام، به گونهای مستقل به ارزیابی فرهنگ و تاریخ مربوط به خود میپردازد.
۳- عقلانیت جهان اسلام همهٔ عرصههای علمی را به تنهایی سامان نمیدهد. بخشی از آن را به کمک حس و تجربه زیسته و بخش دیگر را با استفاده از وحی سامان میبخشد.
۴- عقلانیت مورد استفاده در جهان اسلام علاوه بر تعامل با دادههای حسی و تجربی و ارزشها و هنجارها و آرمانهای مختلف، آنها را مورد ارزیابی انتقادی قرار میدهد.
2-
یک جهان اجتماعی تا چه زمانی زنده است؟ تا زمانی که:
3-
در ارتباط با «ویژگیها و ظرفیتهای علوم اجتماعی جهان اسلام در مقایسه با علوم اجتماعی جهان متجدد» کدام گزینه نادرست است؟
4-
هر یک از عبارات زیر بهترتیب به کدام نوع از رویکردهای علمی مختلف، اشاره دارد؟
- از نشان دادن معیار جهان شمولی که فراتر از محصولات اجتماعی و تاریخی انسان باشد، در میماند.
- در این رویکرد، تبیین و تفسیر و تجویز، استدلالهای ویژهٔ خود را دارند.
- تفسیر را در تقابل با تبیین میداند.
5-
در ارتباط با معنای عام عقل، به سؤالات زیر پاسخ دهید:
- جامعهشناسی پوزیتیویستی از عقل ابزاری به چه منظور استفاده میکند؟
- جامعهشناسی تفسیری به چه منظور از عقل تفسیری بهره میبرد؟
- جامعهشناسی انتقادی چه چیزی را در عقل انتقادی جستوجو میکند؟
- جامعهشناسی تفسیری برای منظور خود به چه چیزی بسنده میکند؟