شرکت در آزمون آنلاین جامعهشناسی 3 - درس هشتم: سیاست هویت | آزمون شماره 838
1-
پاسخ پرسشهای زیر، بهترتیب کدام است؟
- چرا جامعهشناسان انتقادی بر ضرورت انتقاد علمی از ساختارهای سرکوبگر تأکید میکنند؟
- در «سیاست هویت»، نگرش نسبت به «تغییرات مداوم هویتها» و «وحدت» بهترتیب چگونه بود؟
- هر کنش سیاسی با چه هدفی صورت میگیرد؟
2-
صحیح (ص) یا غلط بودن (غ) عبارتهای زیر را به ترتیب، کدام گزینه به درستی نشان میدهد؟
الف) برخی از پیدایش سیاست هویت به باز شدن جعبهی پاندورا یاد میکنند که تشخیص و تمیز بدیها و خوبیها از یکدیگر ممکن نبود.
ب) در نسلکشی، دیگری، شری است که امکان اصلاح او وجود دارد و با اعمال فشار میتوان او را به پذیرش الگوهای هویتی جدید مجبور ساخت یا از بقیه جدا کرد.
ج) در مدل تکثرگرا بر آزادیهای اجتماعی اقوام و گروههای مختلف و فرصت سهیم شدن آنها در قدرت سیاسی تأکید میشود.
د) شناخت متقابل هویتها یا الگوهای تعارف در کنار دو الگوی همانندسازی و تکثرگرا قرار میگیرد و به شناخت متقابل افراد، گروهها و جوامع از یکدیگر توجه دارد.
3-
الگوی مطلوب قرآن تکثر و تنوع ............... را مانع ............ نمیداند بلکه انسانها را به ................
4-
پاسخ سؤالهای زیر بهترتیب کدام است؟
- روزنهی ورود استعمار و نابودی هویت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع چیست؟
- اقدام اروپائیان برای تأمین سلطهی خود بر قارهی آمریکا چه بود؟
- در اواخر قرن بیستم، چه چیزی محور مباحثات فکری و سیاسی شد؟
- سلطهی هژمونیک از چه شیوهای استفاده میکند؟
5-
هریک از عبارات زیر، به چه مفهومی اشاره میکنند؟
اجلاس هزارهٔ ادیان در آستانهٔ قرن بیست و یکم، در نیویورک برگزار شد و در آن، اندیشمندانی از ادیان گوناگون جهان، گرد هم آمدند تا نقش دین را در استقرار صلح جهان بررسی کنند.
آشکار شدن محدودیتهای علمی دانش تجربی و همچنین وابستگی آن به معرفتهای غیرتجربی و غیرحسی
دیگچهٔ همانندسازی به روشی گفته میشود که در آن تعداد کثیری از گروههای درگیر قومی - نژادی در ارتباط با هم یک هم یک فرهنگ مختلط میسازند.
الگویی در مقابل الگوی تنازع که به شناخت متقابل افراد و گروهها و جوامع از یکدیگر توجه دارد.