شرکت در آزمون آنلاین جامعهشناسی 3 - درس دهم: افق علوم اجتماعی در جهان اسلام | آزمون شماره 2436
1-
کدام گزینه در بارهٔ علوم اجتماعی جهان اسلام در مقایسه با علوم اجتماعی جهان متجدد، نادرست و دربارهٔ عقل نظری، درست است؟
2-
میرزای نائینی، در مورد مشروطه چه نظری داشت و کدام ویژگی جامعه مطلوب فقه شیعه را قابل تحقق میدانست؟
3-
«استفاده از نمادها»، «اندوختهی اجتماعی شناخت بشری»، «قوهای که دربارهی ارزشهای فردی و اجتماعی داوری میکند» و «علمی که موضوع آن با اراده و آگاهی انسان پدید میآید» بهترتیب، بیانگر چیست؟
4-
کدام گزینه بهترتیب درست (ص) یا نادرست (غ) بودن عبارتهای زیر را به درستی نشان میدهد؟
الف) جوامع اساطیری از جوامع جاهله میباشند که در آن علمی که از ارزشها و آرمانها و حقیقت زندگی سخن بگوید، وجود ندارد.
ب) فقه، مسائل اجتماعی را توصیف یاتبیین میکند و دربارهی چگونگی رفتار اجتماعی مسلمانان و جامعهی اسلامی، احکام و قواعدی را مطرح میکند.
ج) عقل عملی، علومی مانند ریاضیات و طبیعیات را پدید میآورد.
د) اشتراک مدینهی فاسقه و مدینه ی ضاله در نظریهی فارابی، انحراف از مدینهی فاضله است.
5-
گزینههای صحیح و غلط را مشخص کنید:
۱- میرزای نایینی در آغاز قرن نوزدهم و در شرایط آن روز جامعهٔ خود، معتقد بود که ما نمیتوانیم ویژگی دوم جامعهٔ مطلوب - که مستلزم تغییر پادشاهی است - تحقق بخشیم.
۲- ولی میتوانیم ویژگی اول - اینکه روابط و ساختارهای آن با مشارکت و همراهی مردم عادلانه باشد - را محقق کنیم.
۳- ویژگی اول چنین جامعهای یعنی مردم از طریق مجلس، سازمانها و ساختارهای اجتماعی را به گونهای عادلانه شکل دهند.
۴- مطابق این نظریه، مشروطه که مجلس را برقرار میسازد، نظام مطلوب در زمان غیبت امام معصوم است.