پایه تحصیلی
درس
وضعیت پاسخ

انتقال توان با ولتاژ بالا

برای انتقال توان الکتریکی در فاصله های دور تاجایی که امکان دارد با ید از ولتاژ های بالا استفاده کرد ...آیا این جمله درست است یا نه

 

جواب این سوال رو می‌دونی؟

پاسخ‌ها

محبوب‌ترین
جدیدترین
بیشترین پاسخ
هم‌‌درس
پاسخ هوش مصنوعی

راهنمایی کوتاه: بله، جمله درست است. برای کاهش تلفات انرژی در خطوط انتقال، از ولتاژهای بالا استفاده می‌کنند.

گام‌به‌گام:

  1. توان الکتریکی از رابطه P=VI به دست می‌آید. برای انتقال یک توان ثابت، اگر ولتاژ (V) را زیاد کنیم، جریان (I) کم می‌شود.
  2. تلفات انرژی در سیم‌ها به صورت گرمایی از رابطه Ploss=I2R محاسبه می‌شود. هرچه جریان کمتر باشد، تلفات بسیار کمتر خواهد شد (چون جریان به توان دو ظاهر می‌شود).
  3. پس برای مسافت‌های طولانی، با افزایش ولتاژ (تا حد امکان) جریان را کاهش می‌دهند تا تلفات انرژی در خطوط به حداقل برسد.
  4. این کار با استفاده از ترانسفورماتورهای افزاینده در ابتدای خط و کاهنده در انتهای خط انجام می‌شود.

پاسخ نهایی: جمله درست است. برای انتقال توان در فاصله‌های دور از ولتاژهای بالا استفاده می‌کنند تا تلفات انرژی کاهش یابد.

مثال مشابه: فرض کنید می‌خواهیم توان ۱۰۰ وات را به فاصله ۱۰ کیلومتر بفرستیم. اگر ولتاژ ۱۰۰ ولت باشد جریان ۱ آمپر می‌شود. اما اگر ولتاژ را ۱۰۰۰ ولت کنیم جریان فقط ۰/۱ آمپر می‌شود و تلفات سیم‌ها ۱۰۰ برابر کمتر می‌شود.

اگر می‌خواهی بیشتر یاد بگیری: می‌توانی درباره ترانسفورماتور، تلفات اهمی و خطوط انتقال فشار قوی در کتاب فیزیک خود مطالعه کنی.

هم‌درس
گزارش

تو چند ماه گذشته مطالعه‌ت رشد داشته یا افت؟

با نصب هم‌درس، روند مطالعه‌ت رو بسنج و بهترش کن!
صفحه 1 از 1

دیگر محتواهای فیزیک 2 (رشته تجربی) پایه یازدهم

پر بازدیدترین مطالب مرتبط

علیخانی
3.3 از 5
36.5k
3
1402/05/03

تشریحی با پاسخنامه

محمد انصاری تبار
3.14 از 5
33.7k
0
1402/05/03

تشریحی با پاسخنامه

3.24 از 5
15.9k
0
1402/05/03

تست الکتروسکوپ با پاسخنامه

3.79 از 5
15.3k
0
1402/05/03
فیلتر کردن