راهنمایی کوتاه: بله، جمله درست است. برای کاهش تلفات انرژی در خطوط انتقال، از ولتاژهای بالا استفاده میکنند.
گامبهگام:
- توان الکتریکی از رابطه به دست میآید. برای انتقال یک توان ثابت، اگر ولتاژ () را زیاد کنیم، جریان () کم میشود.
- تلفات انرژی در سیمها به صورت گرمایی از رابطه محاسبه میشود. هرچه جریان کمتر باشد، تلفات بسیار کمتر خواهد شد (چون جریان به توان دو ظاهر میشود).
- پس برای مسافتهای طولانی، با افزایش ولتاژ (تا حد امکان) جریان را کاهش میدهند تا تلفات انرژی در خطوط به حداقل برسد.
- این کار با استفاده از ترانسفورماتورهای افزاینده در ابتدای خط و کاهنده در انتهای خط انجام میشود.
پاسخ نهایی: جمله درست است. برای انتقال توان در فاصلههای دور از ولتاژهای بالا استفاده میکنند تا تلفات انرژی کاهش یابد.
مثال مشابه: فرض کنید میخواهیم توان ۱۰۰ وات را به فاصله ۱۰ کیلومتر بفرستیم. اگر ولتاژ ۱۰۰ ولت باشد جریان ۱ آمپر میشود. اما اگر ولتاژ را ۱۰۰۰ ولت کنیم جریان فقط ۰/۱ آمپر میشود و تلفات سیمها ۱۰۰ برابر کمتر میشود.
اگر میخواهی بیشتر یاد بگیری: میتوانی درباره ترانسفورماتور، تلفات اهمی و خطوط انتقال فشار قوی در کتاب فیزیک خود مطالعه کنی.