راهنمایی کوتاه: آب پشت سد انرژی ذخیرهای دارد که به آن انرژی پتانسیل میگویند.
گامبهگام:
- آب در پشت سد در ارتفاع بالایی قرار دارد.
- چون آب بالا است، انرژی در آن ذخیره میشود. این انرژی را انرژی پتانسیل گرانشی مینامیم.
- وقتی آب از سد پایین میآید، این انرژی به انرژی جنبشی (حرکتی) تبدیل میشود.
- انرژی جنبشی آب میتواند توربینها را بچرخاند و برق تولید کند.
پاسخ نهایی: آب پشت سد انرژی پتانسیل (انرژی ذخیرهای) دارد.
مثال مشابه: یک توپ روی یک تپه هم انرژی پتانسیل دارد. وقتی توپ را هل میدهید و پایین میآید، انرژی آن به حرکت تبدیل میشود.
اگر میخواهی بیشتر یاد بگیری: میتوانی در مورد انرژی جنبشی و پتانسیل در کتاب علوم مطالعه کنی.
یادآوری ایمنی: هیچوقت نزدیک سدها و آبهای عمیق بدون بزرگترها نرو.