پایه تحصیلی
درس
وضعیت پاسخ

علل تجزیه ایران پس از سقوط صفویان

چرا پس از سقوط صفویان ایران دچار تجزیه و اشفتگی شد

جواب این سوال رو می‌دونی؟

پاسخ‌ها

محبوب‌ترین
جدیدترین
بیشترین پاسخ
هم‌‌درس
پاسخ هوش مصنوعی

پس از سقوط صفویان، ایران دچار تجزیه و آشفتگی شد زیرا حکومت مرکزی قدرتمندی وجود نداشت تا بتواند کشور را به خوبی اداره کند.

  • حکومت صفویان که حدود دو قرن بر ایران حکومت کرده بود، با حمله افغان‌ها سقوط کرد.
  • پس از سقوط صفویان، رقابتی بین مدعیان حکومت ایجاد شد و افراد مختلفی خود را حاکم ایران خواندند.
  • در این میان، قدرت‌های منطقه‌ای و خارجی مانند روس‌ها و عثمانی‌ها به فکر تجزیه ایران و تصاحب بخش‌هایی از آن افتادند.

راهنمایی کوتاه: نبود حکومت مرکزی قوی باعث تجزیه ایران شد.

گام‌به‌گام:

  • ۱) سقوط صفویان و نبود حاکم مقتدر
  • ۲) رقابت بین مدعیان حکومت
  • ۳) مداخله قدرت‌های خارجی

پاسخ نهایی: نبود حکومت مرکزی و رقابت‌های داخلی و مداخلات خارجی باعث تجزیه ایران شد.

مثال مشابه: پس از سقوط حکومت‌های مختلف در طول تاریخ ایران، شرایط مشابهی پیش آمده است.

اگر می‌خواهی بیشتر یاد بگیری: می‌توانی در مورد تاریخ ایران در دوره‌های مختلف مطالعه کنی.

هم‌درس
گزارش

تو چند ماه گذشته مطالعه‌ت رشد داشته یا افت؟

با نصب هم‌درس، روند مطالعه‌ت رو بسنج و بهترش کن!
صفحه 1 از 1

دیگر محتواهای مطالعات اجتماعی نهم پایه نهم

پر بازدیدترین مطالب مرتبط

نمونه سوال درس 13

علی ندافی
3.21 از 5
100.4k
9
1402/05/29

سوالات متن درس 14

علی ندافی
3.3 از 5
55k
5
1402/05/29

نمونه سوالات متن درس1

علی ندافی
3.45 از 5
50.3k
5
1402/05/29

سوالات متن درس 15

علی ندافی
3.23 از 5
48.1k
5
1402/05/29
فیلتر کردن