راهنمایی کوتاه: برای پاسخ به این سوال باید بدانی که هر قوه (عقل، غضب، شهوت) یک حالت اعتدال (فضیلت) و دو حالت افراط و تفریط (رذیلت) دارد.
گامبهگام:
- قوهٔ عقل: افراط آن «جربزه» (حیلهگری)، تفریط آن «بلاهت» (کمخردی) و اعتدال آن «حکمت» (دانایی) است.
- قوهٔ غضب: افراط آن «تهوّر» (بیباکی)، تفریط آن «جبن» (ترسویی) و اعتدال آن «شجاعت» (دلیری) است.
- قوهٔ شهوت: افراط آن «شره» (شکمپرستی)، تفریط آن «خمود» (بیمیلی) و اعتدال آن «عفت» (خویشتنداری) است.
- حالا به ترتیب خواستهشده: حالت افراط عقل = جربزه، حالت افراط غضب = تهوّر، حالت تفریط شهوت = خمود، حالت اعتدال عقل = حکمت، حالت اعتدال شهوت = عفت.
پاسخ نهایی: گزینهای که به این ترتیب را داشته باشد درست است: جربزه، تهوّر، خمود، حکمت، عفت.
مثال مشابه: اگر سوال بپرسد «بهترتیب حالت تفریط عقل، افراط شهوت و اعتدال غضب»، جواب میشود: بلاهت، شره، شجاعت.
اگر میخواهی بیشتر یاد بگیری: به کتاب فلسفه پایه یازدهم، درس «قوای نفس و فضایل اخلاقی» مراجعه کن. میتوانی جدولی از افراط، تفریط و اعتدال هر سه قوه رسم کنی تا بهتر حفظ شود.